cover3

Nya löparskor

Det är dags att förnya garderoben och byta ut de slitna löparskorna mot ett par nya men att välja löparskor är inte det lättaste. Det är inte säkert att din gamla favoritmodell finns kvar och då behöver du hitta en ny modell som passar din fot, din löpstil och även med anpassning till vilka miljöer du ska springa i.

1433ce613f39b1e6c809f25902ca4bde

Själv funderar jag på att investera i två par; ett par för längre pass på mestadels asfalt och ett par för favoritturerna i skog och mark där det krävs lite mer stabil sula och bättre grepp.

Skor för asfaltslöpning

Jag springer oftast direkt efter jobbet och direkt hemifrån. Då jag bor i stadsmiljö blir det självklart en hel del löpning på asfalt även om jag hela tiden söker mig till de grusvägar och små skogspartier som finns i närheten.

00-sko-start-900x473-c

Den sko jag har idag är en typisk asfaltssko, ganska lätt trots sin stötdämpning, smidig och rörlig och den sitter perfekt på foten med en socka. Jag tar med mig den gamla skon till butiken så att ser de hur jag springer och hur jag sliter skon. På så sätt kan de ge mig en bra ny löparsko.

Skogslöpning

Mina favoritrundor är de som verkligen ger mig möjlighet att komma ut i naturen. Med skogen runt omkring kan jag löpträna flera mil i ett lugnt tempo. Dock känns det som om mina gamla skor inte riktigt greppar och därför måste jag skaffa nya. Jag letar efter nn sko med kraftigare sula som ger bättre grepp som även fungerar bra på vinterhalvåret med lite halka.

image

Jag har tittat runt lite på olika märken men det bästa är att prova flera olika skor i butiken. Då kan man jämföra och även få ett professionellt utlåtande av de som jobbar i butiken.

Dam- och herrskor

Min sambo löptränar även hon och när det gäller skor har vi i stort sett samma storlek men man märker direkt att det är två helt olika modeller av skor. Damskorna är skurna mycket bredare för framfoten och deras läst är smal – det känns direkt när du provar en damsko. Själv har jag med största säkerhet en typisk manlig fot med kraftig häl som kräver en bred läst, ibland extra bred, och i övrigt ganska smal fot, kanske lite högre i själva foten. I övrigt vill vi båda ha lätta skor som gärna är lite tåliga mot regnigt väder.

Köpa nya skor att löpa i

När jag köper nya löparskor så brukar jag börja ganska noggrant med att jämföra olika modeller för att se vad som passar bäst. T.ex. Vilka skor som är nya inom en viss serie och vilka förbättringar som har gjorts och om dessa passar mig. Nya löparskor kostar ganska mycket pengar, över 1 000kr om man ska ha ett par som är riktigt bra. Det är såklart inte alla som har råd att köpa nya skor bara sådär och det är inte så kul att ha skor som är utslitna eller som gör att man sliter fötterna på ett ohälsosamt sätt. behöver du låna pengar så vet jag ett bra företag som heter Sambla, där kan du låna rätt mycket pengar utan säkerhet och det går snabbt. Men se till att du har råd att låna och möjligheten att betala tillbaka. Du hittar deras sida här om du vill låna 100000 kr. Men att låna 100000kr till ett par skor kanske inte är helt nödvändigt. Kanske finns det andra saker du behöver som du kan använda lite andra pengar till? Hur som helst om du lånar pengar till ett par skor så kan du räkna med att skorna borde hålla i över 1 års tid oavsett hur du har köpt dem. Tänk på att nyttja butiker och få proffsiga råd på vilka skor som passar dig om du inte själv vet!

cover2

De tuffaste loppen i världen

Maraton, lopp och tävlingar av olika slag blir allt mer populära i dagens samhälle men det finns en extrem form av dessa som pushar deltagarens fysiska och psykiska kapacitet till max. Många av Sveriges största maraton ses som en folkfest; med musik, priser och hundratals personer som hejar på deltagarna.

LOPP2

Men vad händer när vägen inte är visad med gula avspärrningsband, utan du är ute i vildmarken utan karta eller GPS och alla aspekter av din mänsklighet pushas till gränsen? Ett enda misstag eller en felbedömning kan vara skillnaden mellan liv och död. Dessa extrema former av lopp sker över hela världen, i alla olika typer av klimat och under alla olika omständigheter. Ju galnare upplägg, desto bättre, anser många av personerna som brinner för dessa extrema utmaningar.

Sydamerika

I Sydamerikas tuffa klimat finns flera populära lopp som utmanar även den mest extrema sportaren. I Costa Ricas djungel utförs ett cykelmaraton vid namn ”La Ruta de los Conquistadores” som sträcker sig cirka 26 mil mellan bergstoppar och aktiva vulkaner. Varje år beger sig 450 cyklister från Stilla havet till Atlanten i detta utmanande klimat och cyklisterna tvingas ta sig fram i knädjup lera och sand, tusentals insekter och till och med giftiga grodor.

desert-marathon_desktop

Jungle Ultra” är ett annat lopp som sträcker sig 23 mil och korsar cirka 70 floder och strömmar genom den fuktiga peruanska djungel i upp till 40 graders värme, med flera tusentals insekter som gör rutten ännu mer utmanande. Kroppen utmanas enormt då luftens extrema fuktigheten förhindrar svetten att hjälpa kroppen att återgå till sin normala temperatur.

Alaska

”Alaska Mountain Wilderness Challenge” är ett lopp som sedan 1982 endast har 15 människor per år som tar sig an utmaningen. Målet är att hitta det mest skonsamma sättet att ta sig igenom 16 mil av Alaskas livsfarliga och vilda terräng. Det finns ingen planerad rutt, ingen karta/GPS och loppet har blivit jämfört med träning inför militären. I Alaska utförs också ”Iditarod Trail Invitational” som varje år utmanar racers att tackla en 160 mils rutt genom Alaskas farliga vildmark på cykel eller på skidor, utan karta eller GPS. Varje år byter de rutten mellan en nordlig rutt och en sydlig. Som snabbast har loppet utförts på 10 dagar men oavsett hur lång tid loppet tar räknas man som en vinnare, vilket går att applicera på alla av dessa lopp världen över!

cover1

Hälsoeffekter av löpträning

Att börja löpträna har alla förutsättningar att bli det bästa beslut du någonsin tagit i ditt liv. Det finns så många positiva bieffekter av att löpträna att det är svårt att nämna alla. Kategorimässigt finns det fysiska fördelar med att löpträna – du orkar mer i vardagen när du är i form och har förmågan att springa långt.

CC_ViewScaledImage-Start

Det finns mentala fördelar där den som är van att springa oftast har ett tjockare pannben och förmåga att bita ihop när det blir tufft. Sen ska man inte förglömma att den som löptränar utomhus också får naturupplevelser på köpet!

Bättre kondition

Att löpning ger bättre kondition är något som de flesta vet om. I takt med att du springer mer och längre sträckor, eller minskar dina tider på en viss sträcka, kommer du märka att du orkar mycket mer även i andra situationer.

trappa

Att gå uppför en trappa – en baggis. Att bära hem matkassarna från affären – som ingenting alls. Att leka med barnen – du kommer förvandlas till en förälder som orkar hänga med i deras tempo. Att ha god kondition är helt enkelt något du får på köpet när du springer och något du kommer ha nytta av i alla livets aspekter.

Ökat fokus i vardagen

Löpning är mycket mental träning, en dimension man kanske inte alltid tänker på. Att löpträna handlar mycket om att bita ihop, fokusera och ta sig förbi platåer och svårigheter. När det börjar värka i lungorna och benen eller du får håll med en kilometer kvar till målgång krävs det mer mental styrka än fysisk för att kunna bita ihop och jobba sig igenom det för att nå målet.

Sa-paverkar-traning-huden-LIVELIFE-768

Detta är även en förmåga som är viktig att ha även i andra sammanhang, till exempel på jobbet eller när du ska utföra tråkiga arbetsuppgifter i hemmet.

Viktnedgång

Ytterligare en stor fördel med löpträning är att det bränner många kalorier. De flesta som börjar springa märker snabbt hur kilona bara rinner av dem i takt med att de blir bättre på att springa och kan upprätthålla fart över längre distanser. Det finns få fysiska aktiviteter som kan mäta sig med löpning när det kommer till att initiera en snabb viktnedgång. De flesta som börjar löpträna inser också att det blir extra viktigt att upprätthålla en bra kosthållning för att klara av timmarna i spåret, vilket kan bli ytterligare en bidragande faktor till att du tappar i vikt.