Tillbehör för löpning

Löpning och löpträning är en väldigt populär och omtyckt form av träning i Sverige. Det kan handla om att jogga regelbundet med hunden, löpa i naturen eller kanske orientering. Löpning eller joggning blir betydligt mer angenäm och ger en skönare upplevelse med bra och funktionella skor och kläder. Förutom att det är enklare att springa med rätt utrusning känner de flesta sig dessutom proffsigare och snabbare. Den som springer året om, oavsett vädret, kommer att behöva löpartillbehör för alla årstider och väderlekar. På sommaren behöver man plagg som kan kyla ner, och på vintern plagg som kan hålla värme. Eftersom det är mörkt större delen av dygnet under vinterhalvåret är det dessutom viktigt att förse plaggen med reflexer när så behövs.

Löparskor

Ett av de absolut viktigaste löpartillbehören är löparskorna. Här är det viktigt att se till att skorna passar perfekt, är lätta och funktionella samt är tillverkade av riktigt bra material. Att välja löparskor av god kvalitet och rätt material kan bli något dyrare men är väl värt den extra kostnaden. Det finns bra erbjudanden och ekonomiska lösningar hos exempelvis lendify som kan vara till hjälp för att kunna köpa rätt utrustning. Ett annat bra tips, innan du handlar löparskor är att läsa en bäst i test för att få uppdaterad information. Många är sin vana trogen och köper samma märke på sina löparskor år efter år men eftersom det händer mycket i löparskor branschen och utvecklingen går snabbt framåt så det finns det alltid skäl att prova nya märken av löparskor.

Kläder och material

Vid val av löparkläder är materialvalet viktigt. Det är inte bra att använda kläder i bomull eftersom de håller kvar svett som orsakar nedkylning eller skavsår. Bäst är att välja så kallade funktionsmaterial vilkas uppgift är att transportera bort fukt från din kropp så att du kan hålla dig varm och torr. Vid inköp av funktionströja är ett gott råd att skaffa tröjor med både kort och lång ärm för att klara de flesta väderlekar.

Ett annat viktigt funktionsplagg är strumporna. Det är en mycket stor skillnad mellan vanliga strumpor och löparstrumpor och för att kunna fullt utnyttja fördelarna med löparskorna behöver du löparstrumpor. Vem vill springa med blöta fötter och skavsår? Löparstrumpor är vanligtvis gjorda i ett material som andas och borttransporterar fukt. Genom att de håller dina fötter torra minskas fiktionen mellan fot och sko. En annan viktig detalj är att inte glömma bort att skaffa underkläder som är specialtillverkade för träning för att undvika skav och nedkylning. För damer är det även rekommenderat att införskaffa en sport-BH för träningspasset eller löparrundan.

Väst eller vindtät jacka

För den som kommer att springa även när vädret är mindre bra behövs en vindtät jacka eller kanske en väst. De bästa modellerna är de som avvisar både vind och vatten men som är tillverkade i ett material som transporterar bort fukt samt släpper ut värme. Modeller som är helt vattentäta är inte bra att springa i eftersom de gärna stänger inne fukt och ger en oönskad nedkylnings effekt.

folk som springer

Löparevent för motionärer och elitsatsande idrottare

Såhär inför den annalkande julen kan löpning kännas monoton och tråkig. Vädrets makter är inte på någons sida, det kan blåsa hårt, snöa ordentligt, regnrusk kan vara ihållande och så vidare. En annan sak som försvårar löpning vintertid är givetvis halkan, spring därför varsamt och ha gärna knäskydd samt kläder efter väder. Vad är då bättre än att få reda på löpartillställningar som anordnas i vår? Med ett lopp i sikte så blir träningen mycket enklare mentalt sett eftersom du lättare kommer upptäcka dina framsteg. Vill du själv anordna ett lopp så kan du använda eventplanering på magnetevents.se och skräddarsy loppet efter dina preferenser!

Göteborgsvarvet

Det klassiska halvmaratonloppet i Göteborg brukar anordnas mellan mitten av maj till slutet av samma månad på en helgdag. Det brukar vara en riktigt bra publikfest längs hela sträckan, men kanske främst inne på stadion vid målet. Alla deltagare får en för vardera år unik medalj som går att hänga över halsen eller på bokhyllan efteråt. Göteborgsvarvet har vid flera tillfällen betraktats som världens största halvmaraton, och det är inte konstigt. Vid behagligt väder är det underbart att uppleva Göteborg från normalt sett vältrafikerade bilvägar. Dessutom är det underhållning på ett antal utvalda platser längs rutten, bra för dig som gillar musik eller behöver extra energi för att prestera på topp.

Lidingöloppet

Naturligtvis har Stockholm också löparevent såsom Stockholm Maraton och Stockholms halvmaraton, men Lidingöloppet måste vara det mest attraktiva och kända loppet i hela Sverige. Med natursköna omgivningar i kuperad terräng springer löparen 3 mil. Vanligtvis sker loppet sista helgen i september.

Den som gillar att utmana kroppen kan genomgå en så kallad svensk klassiker, varav Lidingöloppet är ett av fyra delmoment. De andra är;

1) Vansbrosimningen (3 km simning)
2) Vätternrundan (30 mil cykling)
3) Vasaloppet (90 km längdskidåkning)

För att kunna genomföra en svensk klassiker måste man träna smart och inte bara träna kondition. Styrka, rörlighet och koordination är andra viktiga områden som behöver tränas upp för att kunna prestera på topp.

Ironman

Ironman är ett årligt arrangerat triathlon världen över. I Sverige arrangeras det på sommaren i Kalmar med omnejd. En som genomför ett triathlon kallas för en triatlet. Man löper ett maraton, cyklar 180 km och simmar 3,8 km utan någon vila. Givetvis finns det vätske- och matstationer längs med banan, och man får stanna för att uträtta sina behov. Triathlon är en förhållandevis dyr sport som kräver bra utrustning, inte minst till simningen och cyklingen. Simdräkterna och cyklarna kan behöva vara aerodynamiska och av lättviktsmaterial för att inte på något sätt sinka deltagarens framfart.

Rosa bandet-loppet

För den som tycker att träningen är ett nödvändigt ont så kan så kallade välgörenhetslopp vara en bra kompromiss. Du tar hand om din hälsa och ditt välmående samtidigt som du genererar pengar till Cancerfonden. Med ett gott samvete kan du träna inför loppet med ett leende på läpparna samtidigt. Be dina kollegor att ansluta sig till träningen så kan ni pusha varandra!

Detta var ett urval av lopp för löpare, ha så kul!

cover3

Nya löparskor

Det är dags att förnya garderoben och byta ut de slitna löparskorna mot ett par nya men att välja löparskor är inte det lättaste. Det är inte säkert att din gamla favoritmodell finns kvar och då behöver du hitta en ny modell som passar din fot, din löpstil och även med anpassning till vilka miljöer du ska springa i.

1433ce613f39b1e6c809f25902ca4bde

Själv funderar jag på att investera i två par; ett par för längre pass på mestadels asfalt och ett par för favoritturerna i skog och mark där det krävs lite mer stabil sula och bättre grepp.

Skor för asfaltslöpning

Jag springer oftast direkt efter jobbet och direkt hemifrån. Då jag bor i stadsmiljö blir det självklart en hel del löpning på asfalt även om jag hela tiden söker mig till de grusvägar och små skogspartier som finns i närheten.

00-sko-start-900x473-c

Den sko jag har idag är en typisk asfaltssko, ganska lätt trots sin stötdämpning, smidig och rörlig och den sitter perfekt på foten med en socka. Jag tar med mig den gamla skon till butiken så att ser de hur jag springer och hur jag sliter skon. På så sätt kan de ge mig en bra ny löparsko.

Skogslöpning

Mina favoritrundor är de som verkligen ger mig möjlighet att komma ut i naturen. Med skogen runt omkring kan jag löpträna flera mil i ett lugnt tempo. Dock känns det som om mina gamla skor inte riktigt greppar och därför måste jag skaffa nya. Jag letar efter nn sko med kraftigare sula som ger bättre grepp som även fungerar bra på vinterhalvåret med lite halka.

image

Jag har tittat runt lite på olika märken men det bästa är att prova flera olika skor i butiken. Då kan man jämföra och även få ett professionellt utlåtande av de som jobbar i butiken.

Dam- och herrskor

Min sambo löptränar även hon och när det gäller skor har vi i stort sett samma storlek men man märker direkt att det är två helt olika modeller av skor. Damskorna är skurna mycket bredare för framfoten och deras läst är smal – det känns direkt när du provar en damsko. Själv har jag med största säkerhet en typisk manlig fot med kraftig häl som kräver en bred läst, ibland extra bred, och i övrigt ganska smal fot, kanske lite högre i själva foten. I övrigt vill vi båda ha lätta skor som gärna är lite tåliga mot regnigt väder.

Köpa nya skor att löpa i

När jag köper nya löparskor så brukar jag börja ganska noggrant med att jämföra olika modeller för att se vad som passar bäst. T.ex. Vilka skor som är nya inom en viss serie och vilka förbättringar som har gjorts och om dessa passar mig. Nya löparskor kostar ganska mycket pengar, över 1 000kr om man ska ha ett par som är riktigt bra. Det är såklart inte alla som har råd att köpa nya skor bara sådär och det är inte så kul att ha skor som är utslitna eller som gör att man sliter fötterna på ett ohälsosamt sätt. behöver du låna pengar så vet jag ett bra företag som heter Sambla, där kan du låna rätt mycket pengar utan säkerhet och det går snabbt. Men se till att du har råd att låna och möjligheten att betala tillbaka. Du hittar deras sida här om du vill låna 100000 kr. Men att låna 100000kr till ett par skor kanske inte är helt nödvändigt. Kanske finns det andra saker du behöver som du kan använda lite andra pengar till? Hur som helst om du lånar pengar till ett par skor så kan du räkna med att skorna borde hålla i över 1 års tid oavsett hur du har köpt dem. Tänk på att nyttja butiker och få proffsiga råd på vilka skor som passar dig om du inte själv vet!

cover2

De tuffaste loppen i världen

Maraton, lopp och tävlingar av olika slag blir allt mer populära i dagens samhälle men det finns en extrem form av dessa som pushar deltagarens fysiska och psykiska kapacitet till max. Många av Sveriges största maraton ses som en folkfest; med musik, priser och hundratals personer som hejar på deltagarna.

LOPP2

Men vad händer när vägen inte är visad med gula avspärrningsband, utan du är ute i vildmarken utan karta eller GPS och alla aspekter av din mänsklighet pushas till gränsen? Ett enda misstag eller en felbedömning kan vara skillnaden mellan liv och död. Dessa extrema former av lopp sker över hela världen, i alla olika typer av klimat och under alla olika omständigheter. Ju galnare upplägg, desto bättre, anser många av personerna som brinner för dessa extrema utmaningar.

Sydamerika

I Sydamerikas tuffa klimat finns flera populära lopp som utmanar även den mest extrema sportaren. I Costa Ricas djungel utförs ett cykelmaraton vid namn ”La Ruta de los Conquistadores” som sträcker sig cirka 26 mil mellan bergstoppar och aktiva vulkaner. Varje år beger sig 450 cyklister från Stilla havet till Atlanten i detta utmanande klimat och cyklisterna tvingas ta sig fram i knädjup lera och sand, tusentals insekter och till och med giftiga grodor.

desert-marathon_desktop

Jungle Ultra” är ett annat lopp som sträcker sig 23 mil och korsar cirka 70 floder och strömmar genom den fuktiga peruanska djungel i upp till 40 graders värme, med flera tusentals insekter som gör rutten ännu mer utmanande. Kroppen utmanas enormt då luftens extrema fuktigheten förhindrar svetten att hjälpa kroppen att återgå till sin normala temperatur.

Alaska

”Alaska Mountain Wilderness Challenge” är ett lopp som sedan 1982 endast har 15 människor per år som tar sig an utmaningen. Målet är att hitta det mest skonsamma sättet att ta sig igenom 16 mil av Alaskas livsfarliga och vilda terräng. Det finns ingen planerad rutt, ingen karta/GPS och loppet har blivit jämfört med träning inför militären. I Alaska utförs också ”Iditarod Trail Invitational” som varje år utmanar racers att tackla en 160 mils rutt genom Alaskas farliga vildmark på cykel eller på skidor, utan karta eller GPS. Varje år byter de rutten mellan en nordlig rutt och en sydlig. Som snabbast har loppet utförts på 10 dagar men oavsett hur lång tid loppet tar räknas man som en vinnare, vilket går att applicera på alla av dessa lopp världen över!

cover1

Hälsoeffekter av löpträning

Att börja löpträna har alla förutsättningar att bli det bästa beslut du någonsin tagit i ditt liv. Det finns så många positiva bieffekter av att löpträna att det är svårt att nämna alla. Kategorimässigt finns det fysiska fördelar med att löpträna – du orkar mer i vardagen när du är i form och har förmågan att springa långt.

CC_ViewScaledImage-Start

Det finns mentala fördelar där den som är van att springa oftast har ett tjockare pannben och förmåga att bita ihop när det blir tufft. Sen ska man inte förglömma att den som löptränar utomhus också får naturupplevelser på köpet!

Bättre kondition

Att löpning ger bättre kondition är något som de flesta vet om. I takt med att du springer mer och längre sträckor, eller minskar dina tider på en viss sträcka, kommer du märka att du orkar mycket mer även i andra situationer.

trappa

Att gå uppför en trappa – en baggis. Att bära hem matkassarna från affären – som ingenting alls. Att leka med barnen – du kommer förvandlas till en förälder som orkar hänga med i deras tempo. Att ha god kondition är helt enkelt något du får på köpet när du springer och något du kommer ha nytta av i alla livets aspekter.

Ökat fokus i vardagen

Löpning är mycket mental träning, en dimension man kanske inte alltid tänker på. Att löpträna handlar mycket om att bita ihop, fokusera och ta sig förbi platåer och svårigheter. När det börjar värka i lungorna och benen eller du får håll med en kilometer kvar till målgång krävs det mer mental styrka än fysisk för att kunna bita ihop och jobba sig igenom det för att nå målet.

Sa-paverkar-traning-huden-LIVELIFE-768

Detta är även en förmåga som är viktig att ha även i andra sammanhang, till exempel på jobbet eller när du ska utföra tråkiga arbetsuppgifter i hemmet.

Viktnedgång

Ytterligare en stor fördel med löpträning är att det bränner många kalorier. De flesta som börjar springa märker snabbt hur kilona bara rinner av dem i takt med att de blir bättre på att springa och kan upprätthålla fart över längre distanser. Det finns få fysiska aktiviteter som kan mäta sig med löpning när det kommer till att initiera en snabb viktnedgång. De flesta som börjar löpträna inser också att det blir extra viktigt att upprätthålla en bra kosthållning för att klara av timmarna i spåret, vilket kan bli ytterligare en bidragande faktor till att du tappar i vikt.

Produkter som är kopplade till viktnedgång skall man ta det varsamt med, det är viktigt att läsa på ordentligt och även rådfråga sin doktor innan man påbörjar allt för omfattande kurer. Produkter inom viktnedgång kan man hitta enkelt på nätapoteket, läs gärna mer på apohem.se gällande vilka produkter som finns och kan passa dig. På Apohem.se finns även information gällande produkternas funktion och bipacksedlar.